Vairuotojų trūkumo sprendimai: ko tikėtis artimu metu?

Vairuotojų trūkumo sprendimai: ko tikėtis artimu metu?

Kiekvienam transporto industrijos darbuotojui gerai pažįstamas tolimųjų reisų vairuotojų trūkumas. Šiuo metu Europoje trūksta 400,000 vairuotojų, o tai itin svarbu dėl to, jog ES teritorijoje 75% visų krovinių yra pervežami būtent naudojant vilkikus.1 Padėtis vakarų valstybėse rimta - Vokietijoje trūksta 80,000 vairuotojų, Jungtinėje Karalystėje - 100,000, o Prancūzijoje - 40,000, tačiau ši situacija šiek tiek lengvesnė Lietuvoje, nes čia trūksta maždaug 9,200 vairuotojų.2,3 Nors situacija atrodo prasta, šis Europos vairuotojų trūkumas yra 10% mažesnis nei 2019m.4Itin svarbu suprasti, kad net jei šiuo metu patiriame vairuotojų trūkumą, šalių vyriausybės ir kompanijos jau imasi priemonių, kad darbas tolimųjų reisų vairuotojams taptų patrauklesniu, o ši problema būtų išspręsta.

Dabartinė ekonominė padėtis savaime mažina vairuotojų trūkumą

Aukštas infliacijos lygis neleidžia mažo ir vidutinio dydžio kompanijoms didinti vairuotojų atlyginimų tam, kad jie būtų lojalūs ir nenuspręstų dirbti kitose kompanijose. Artėjant recesijai, atlyginimų didinimas tik prisideda prie didelių kaštų, o dėl prastų ekonominių sąlygų mažėja paklausa vežėjų paslaugoms. Kai kurios kompanijos ir pačios mažina savo darbo pajėgumus, kad išvengtų pernelyg didelių kaštų. Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad Europos Mobilumo Paketas padidino vežėjų kaštus ir dar šių metų pradžioje, tad recesijos akivaizdoje kompanijoms išlikti pelningomis darosi vis sunkiau.5,6 Būtent dėl to kai kurios kompanijos, negalinčios išsilaikyti rinkoje dėl per didelių kaštų, yra priverstos užsidaryti. Ši situacija jau dabar pastebima tokiose šalyse kaip Bulgarija, kurioje dėl Mobilumo Paketo padidintų kaštų net 120,000 vairuotojų gali prarasti savo darbo vietas.7 Tokiu atveju, šie vairuotojai įsidarbintų kitų šalių kompanijose ir tokiu būdu mažintų jose esantį vairuotojų trūkumą. Šis scenarijus itin tikėtinas atsižvelgiant į tai, jog Bulgarijoje vidutinis vairuotojo atlyginimas yra maždaug 1,090 BGN (560 eurų), o šalyse, kurios patiria vairuotojų trūkumą, šie atlyginimai ženkliai didesni: Vokietijoje - 3209 eurų, Olandijoje - 3258 eurų, Lenkijoje ir Lietuvoje - apie 1,800-2,000 eurų.Todėl egzistuoja papildoma paskata tokių šalių darbuotojams išvykti dirbti į kitas šalis, kuriose atlyginimai yra didesni, o buvimas ES piliečiais tik palengvina įsidarbinimo svetur sąlygas.

Ne-ES piliečių įsidarbinimo sąlygų lengvinimas

Svarbu suprasti, kad atskirų šalių vyriausybės ir Europos Komisija jau imasi priemonių, kurios palengvintų ne Europos Sąjungos piliečių įsidarbinimą ES valstybėse. Tokiose šalyse, kaip Kirgizstanas, Uzbekistanas, Bangladešas, Filipinai ir pan., yra itin daug vilkikų vairuotojų, tačiau patekti į Europos Sąjungą jiems sunku dėl vizų reikalavimų. Vis dėlto jau imamasi veiksmų, kad šiuos reikalavimus palengvinti. Europos Komisija pakeitė Vieno leidimo direktyvos, leidžiančios ne-ES piliečiams atvykti ir dirbti Sąjungos šalyse, sąlygas - nuo šiol šiems žmonėms įsidarbinti ženkliai lengviau, o taip pat šie pakeitimai jiems užtikrina tinkamas darbo sąlygas. Europos Komisija taip pat palengvino reikalavimus, būtinus norint įgyti Nuolatinio gyventojo dokumentą, o jo dėka ne tik lengviau įsidarbinti ES, bet taip pat ir atvykti dirbti kartu su šeima.9

Įsidarbinimo sąlygos lengvinamos ir pabėgėliams iš Ukrainos. ES sukurtos taisyklės leidžia ukrainiečiams naudotis savo vairuotojo pažymėjimais ir pačioje Sąjungoje, o vilkikų vairuotojų kvalifikacijos taip pat laikomos tinkamomis.10Projektas “EU Talent Pool” bei kitos EK sukurtos taisyklės leidžia ukrainiečiams ženkliai lengviau įsidarbinti Europos Sąjungoje - jiems teikiami kalbų kursai, paaiškinama, kaip įsidarbinti ES, suteikiamos galimybės dalyvauti kvalifikaciniuose kursuose.11 Atsižvelgiant į tai, kad vairuotojų atlyginimai ES yra ženkliai didesni nei Ukrainoje, kur darbas vairuotojams apmokamas maždaug 14,788 UAH (apie 400 eurų) į mėnesį, dirbti ES tampa dar patrauklesniu variantu.12 Net jei dauguma ukrainiečių vyrų yra likę ginti savo šalies, kvalifikuotos vilkikų vairuotojos bei tie, kurie pabėgo iš Ukrainos, vis tiek gali būti įdarbinami čia. O taip pat laisvų darbo vietų perteklius šioje srityje gali paskatinti karo pabėgėlius įgyti vilkikų vairuotojų kvalifikacijas.

Gerinamos darbo sąlygos padeda pritraukti vairuotojų

Dauguma valstybių siekia gerinti vairuotojų darbo sąlygas ir taip pritraukti daugiau žmonių. Vienas iš didžiausių tokio pobūdžio projektų yra Europos Komisijos planas, skirtas gerinti gyvenimo sąlygas vairuotojų poilsio aikštelėse. ES planuoja investuoti 100 mln. eurų tam, kad visoje Sąjungos teritorijoje kas 100km stovėtų naujos poilsio aikštelės arba renovuotos senosios aikštelės. Nors ES jau yra 300,000 poilsio vietų vairuotojams, trūksta dar 100,000, tad tokiu projektu planuojama užtikrinti, kad darbas vairuotojams būtų patogesnis, bei pritraukti daugiau naujų darbuotojų.13Apart tokių planų ir pačios ES valstybės siekia gerinti darbo sąlygas. Pavyzdžiui, Ispanijoje vairuotojams draudžiama pakrauti ir iškrauti krovinius, tad darbas tokiu būdu tampa mažiau varginančiu. Lygiai taip pat prie darbo sąlygų gerinimo prisideda ir ES Mobilumo Paketas, užtikrinantis tinkamas darbo sąlygas, pertraukas bei atlyginimus vilkikų vairuotojams. 14 Visi tokio pobūdžio aspektai turėtų bent šiek tiek palengvinti darbą vairuotojams, o taip pat paskatinti ir kitus žmones rinktis šią profesiją. Tad tikėtina, jog vairuotojų trūkumas ilgainiui pamažu mažės.

Vairuotojų trūkumas
1)https://pulitzercenter.org/stories/watch-what-does-truck-driver-shortage-europe-have-do-philippines
2)https://www.connexionfrance.com/article/French-news/Will-lorry-driver-shortages-in-France-affect-supplies-as-in-the-UK-France-lacks-40-000-50-000-drivers
3https://trans.info/lt/vairuotoju-trukumas-272412
4)https://market-insights.upply.com/en/the-truck-driver-shortage-has-got-worse-in-2022 https://trans.info/en/report-finds-mobility-package-could-cost-carriers-up-to-e1-5m-in-extra-costs-per-company-255979
5)https://trans.info/en/report-finds-mobility-package-could-cost-carriers-up-to-e1-5m-in-extra-costs-per-company-255979
6)https://www.girteka.eu/the-global-lack-of-drivers-leads-to-growing-costs-of-transportation/
7)https://www.voanews.com/a/bulgaria-truckers-protest-proposed-eu-rules/4398768.html
8)https://trans.info/lt/salys-kuriose-vilkiku-vairuotojams-mokami-didziausi-atlyginimai-268871
9)https://trans.info/en/not-just-ukraine-eu-to-make-it-easier-to-recruit-drivers-from-third-countries-286512
10)https://transport.ec.europa.eu/news/solidarity-ukraine-new-eu-rules-ukrainian-driving-documents-2022-07-18_en
11)https://www.euronews.com/next/2022/06/22/ukrainians-have-the-right-to-work-in-europe-but-how-difficult-is-it-to-find-a-job
12)https://www.salaryexpert.com/salary/job/truck-driver/ukraine
13)https://market-insights.upply.com/en/the-truck-driver-shortage-has-got-worse-in-2022
 

Raktažodžiai: darbas vairuotojams, darbas vilkikų vairuotojams, vilkikų vairuotojų trūkumas, infliacija, recesija, transporto sektorius