Nauji kelių mokesčiai Europoje 2024m.

Nauji kelių mokesčiai Europoje 2024m.

Artėjant 2024m., dauguma šalių pradeda svarstyti apie naujas kelių mokesčių sistemas. Nuo kitų metų pradžios daugelyje Europos valstybių bus didinami kelių mokesčiai bei vinječių kainos. Keliose šalyse bus įvedami nauji CO2 mokesčiai. Didžiausius pokyčius turėtų patirti Vokietija – čia mokesčiai kils labiausiai iš visų valstybių. 

Ispanija

Naudojantis didžiąja dalimi Ispanijos greitkelių vairuotojams nereikia mokėti kelių mokesčių. Visi Ispanijos greitkeliai sudaro 17,000km kelio – iš jų, tik 30% yra apmokestinti kelių mokesčių. Vis dėlto po ilgų diskusijų su Europos Komisija paaiškėjo, jog pradedant nuo kitų metų, Ispanijos Vyriausybė uždraus visus kelių mokesčius.

Austrija

Austrijoje važiuojantys vilkikai už kelių mokesčius moka elektronine sistema, pagal kurią mokesčio dydis priklauso nuo nuvažiuoto atstumo. Nuo 2024m. vilkikams taikomas mokestis priklausys ne tik nuo transporto priemonės sukeliamos garso ir oro taršos, bet taip pat ir nuo išmetamų dujų kiekio. Sužinoti transporto priemonės išmetamų CO2 dujų lygį galima naudojantis šia skaičiuokle.

Čekija

Nuo 2024m. kovo mėn. Čekijoje bus didinami kelių mokesčiai. Jų vertė kils 10-15%. Surinkti pinigai bus naudojami investicijoms į Čekijos transporto infrastruktūrą. Metinės vinjetės kaina taip pat kils nuo 1,500 CZK (~63 EUR) iki 2,300 CZK (97 EUR).

Olandija

Nuo 2024m. Olandijos Vyriausybė planuoja įvesti papildomus mokesčius visoms sunkiasvorėms transporto priemonėms, sveriančioms daugiau nei 3,5t. Šie mokesčiai bus taikomi visuose Olandijos greitkeliuose bei kai kuriuose regioniniuose ir vietiniuose keliuose. Taikomo mokesčio lygis priklausys nuo transporto priemonės EURO kategorijos – mažiau aplinką teršiantys vilkikai mokės mažesnius mokesčius. Tikslūs mokesčių tarifai dar nėra aiškūs.

Nauji kelių mokesčiai taip pat bus įvedami Blankenburgo greitkelyje, kuris jungia A15 ir A20 kelius, bei ViA15 greitkelyje, kuris jungia A12 ir A15 kelius. Planuojama, jog vilkikams taikomas tarifas bus 7,94 EUR, o pats mokestis bus nutrauktas 2030m.

Prancūzija

Nuo 2024m. rugsėjo mėn. Prancūzijos Vyriausybė planuoja įvesti naujus kelių mokesčius šiaurinėje šalies dalyje esančiame A1 greitkelyje. Iš šių mokesčių gauti pinigai bus investuoti į Seine-Nord Europe kanalo statymą.

Vokietija

Vokietijos Vyriausybė planuoja stipriai didinti CO2 mokestį vilkikams. Šis mokestis įsigalios anksčiau – nuo 2023m.  gruodžio mėn. Papildomo mokesčio vertė priklausys nuo vilkiko svorio, ašių skaičiaus bei EURO kategorijos. Nuvažiuoto kilometro kaina turėtų brangti 7,9%. Daugiau informacijos apie šį pakeitimą galite rasti čia. Šis mokestis turėtų labai stipriai paveikti vairuotojus bei vežėjus. Skačiuojama, jog nuo kitų metų nauji kelių mokesčiai Vokietijoje vežėjų kaštus galėtų pakelti 70-80%. 

Nuo 2024m. sausio 1d. gamtinių dujų varomos transporto priemonės turės pradėti moketi kelių mokesčius (šiuo metu joms yra taikomos išimtys). Joms taikomi mokesčiai turėtų prilygti dyzeliu varomų vilkikų mokesčiams. Nuo liepos 1d. papildomi mokesčiai taip pat bus taikomi visoms transporto priemonėms, sveriančioms daugiau nei 3,5t, jei jos naudojasi federaliniais magistraliniais keliais.

Vengrija

Vengrijoje stipriai didės vinječių kainos. 
Vilkikams, sveriantiems iki 3,5t, valstybinių vinječių kainos bus tokios:

  • 10 dienų vinjetė – 9,310 HUF (~25 EUR).
  • Mėnesio vinjetė – 14,670 HUF (~39 EUR).
  • Metinė vinjetė – 81,280 HUF (~215 EUR).

Vinjetės nėra taikomos daugiau nei 3,5t sveriantiems vilkikams – šių transporto priemonių vairuotojai už kelių mokesčius moka elektroniniu būdu.

Kylančios kelių mokesčių kainos stipriai paveiks transporto sektorių bei ekonomiką. Didesnės kelių rinkliavos prisideda prie augančių vežėjų kaštų, o tai trukdo šių kompanijų veiklai. Dėl išaugusių kaštų kompanijoms dažnai tenka kelti savo paslaugų kainas – tai neretai priveda prie klientų praradimo bei apsunkina naujų klientų paieškas. Itin radikaliais atvejais vežėjų kompanijoms gali tekti mažinti darbuotojų skaičių ar atlyginimus, kad būtų galima padengti naujai atsiradusius kaštus. Iš kitos pusės, didesni kaštai gali padėti vairuotojams efektyviau atlikti darbą, kadangi kylant kainoms dauguma vairuotojų renkasi naudotis pašaliniais, neapmokestintais keliais. Todėl tai suteikia galimybę vairuotojams savo darbą atlikti greičiau ir efektyviau išvengiant spūsčių keliuose.

Vis dėlto šių mokesčių poveikis itin dvilypis. Didesnės mokesčių rinkliavos suteikia galimybę šalims investuoti į reikiamus projektus, pvz.: kelių infrastruktūrą. Daugumoje Europos valstybių kanalų ir tiltų statymai, greitkelių plėtimas, kelių taisymas ir panašūs projektai yra finansuojami kelių mokesčiais. Naujieji mokesčiai taip pat galėtų padėti saugoti aplinka, kadangi didžioji dalis šių rinkliavų priklauso nuo transporto priemonių išmetamų CO2 dujų skaičiaus. 

Nauji kelių mokesčiai Europoje 2024m.

Raktažodžiai: darbas vairuotojams, darbas tolimųjų reisų vairuotojams, kelių mokesčiai